Entri Islamik | downgila

Wednesday, April 08, 2015

Entri Islamik


1) Setelah gua berijtihad sekejap lepas bangun tidur maghrib tadi sambil, gua ingat nak tukar blog ni jadi blog agama-agama.

2) Ini adalah disebabkan oleh dunia internet sekarang ni tak banyak bahan agama-agama ni. Berdasarkan maklumat terkini yang gua perolehi, tak sampai pun 5 peratus.

3) Para ustaz dan imam, tak ramai yang celik IT. Tambahan pula masjid-masjid dan surau-surau tidak menawarkan kemudahan wi-fi. Mereka lebih gemar membeli keyboard yang ada huruf arab untuk kepuasan sendiri dan memandang serong kepada kutu-kutu yang jarang ke masjid. Dalam masa yang sama, anak mereka menghisap syabu.

4) Seperti yang kita sedia maklum, Islam adalah agama yang syumul iaitu bersifat menyeluruh bagi setiap aspek kehidupan dari sains hingga ke sastera, dari politik hingga ke politeknik, sosial, ekonomi, ternakan cacing, dan serba-serbi lagi.

5) Jadi semua itu melibatkan hubungan dengan bukan sahaja tuhan tetapi sesama manusia dan alam sekeliling.

6) Oleh itu orang yang beriman, bertaqwa dan setiap hari memakai kopiah perlulah memberi signal jika hendak masuk ke simpang ketika memandu.

7) Begitu juga dengan budak-budak tabligh. Membasuh baju adalah satu ibadat. Memakai deodoran pula boleh mengurangkan bau ketiak sekaligus menjana hubungan baik sesama manusia.

9 comments:

  1. Alhamdulillah.. Niat dh bgs. Keh8

    ReplyDelete
  2. islamik wakluu..dunia semua ni..dunia jer...hahaha..tapi aku suka no.6..nak pinjam ayat ngko ni boleh..mmg jilake sentap bagi kat pak aji kampung aku baca ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh boleh. Tapi kau kena letak Credit la. Hahaha blogger ethics la katakauu

      Delete
  3. Salam ya akhii (heheh. Komen ala-ala Islamik). Aku... suka dengan entri ini... takde masalah... cuma... yang aku tak puas hati... hurm... macam mana nak cakap eh.. err... aku... aku... aku nak tahu macam mana gambar tu boleh tukar kaler.. :)

    ReplyDelete
  4. bertahun follow blog ni diam2 x prnah terfikir nk comment.
    thank u for keep writing :)
    -z

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weh sweet gila. Kahkah

      Delete
    2. haha well.. dr zaman sy study smpai zaman dh bekerja kottt.. dr zaman awk super duper senior sampai dh koje. hihi

      Delete
    3. Pergh lama lama. Thanks! ada masa roger2, jom ngeteh

      Delete

Sambung Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...