Nasib Masing Masing | downgila

Tuesday, June 03, 2014

Nasib Masing Masing

Kengkadang bila lu duk sedap layan Pesbuk, terjumpa jugak kawan-kawan yang lu tengok hidup mewah je. Baru habis SPM mak ayah dah kasi kereta. Tak payah pening pening kepala nak beli kereta sendiri. Kereta pulak dapat mini cooper. Tak main la kereta nasional seperti proton saga BLM. Sebab proton punya kereta kalau langgar pokok, 90% ke alam barzakh jawabnya. Belum umur 20 dah boleh jalan-jalan dekat London, Amerika dan macam macam lagi. Lu? Duduk depan laptop dan hanya mampu berangan bila la lu nak ada kereta sendiri sambil tekan butang like.

Nak buat macam mana. Itulah hidup. Bila gua rasa faktab nak mampus rasa dunia ni tak adil gila babi, kena cepat cepat bawak bertenang dan fikir, ramai lagi yang sebaya, yang tak dapat pun sambung belajar. Apa yang boleh gua buat adalah usaha lagi kuat. Biar lah hidup gua tak mewah tapi semua hasil titik peluh sendiri, berkat doa mak ayah. Itu lah gua cakap, nasib masing masing.

18 comments:

  1. gua nak beli laptop pon tak mampu bhai..main guli je kat rumah..

    ReplyDelete
  2. Pasrah betul entry Encik ini kali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasrah gila.... Sob sob. Bagi aku rm10 pls

      Delete
  3. dah bersedia nak berjuang lepas grad ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah bang! Hahahahha. Amacam bisnes kereta sewa? Ada ok?

      Delete
    2. diam² stalker aku rupanya .
      alhamdulillah ok .
      aku pun ada sediakan khidmat hantar UM - KL / KL - UM .
      tapi poket kena tebal dengan nilai yang besar² .
      ahahahah !

      Delete
    3. alhamdulillah bisnes kecil²an ok .
      ni kes stalker aku ke macam mana ?
      hahahhahaha !

      Delete
  4. weyh..aku pun mcm hang..baru impian nak beli kereta lepas belajaq tak kesampaian. dek kerana gaji yang hanya cukup2 untuk hidup sebagai seorang bujang yang mana tangganya terletak pada paras miskin hakiki. Namun..kau kene optimis. Sekarang kau susah,mana tahu kau senang sekarang macam celaka kau bongkak takbur?? Sama-samalah tekan butang like. Ingat nasib setiap manusia lain-lain. Ada senang skang, susah kendian. BTW apa nak bangga harta mak bapak je tuuuu~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah dibdib. Kita kena buat sesuatu ni nak improve hidup ni. Mengharapkan gaji sampai bila la miskinnya

      Delete
    2. sentiasa berusaha. aku perasan market kerja skang "when you have experience even a year" So, konsep skang, kumpul pengalaman setahun, susah sikit..lepas tu senang. begitula azaz. Bersusah skang takpe, senang kendian. Usaha mau ada maintain pawer..

      Delete
    3. Tu aku tau. Maksud aku kita kena start berniaga sekarang ni. Tak boleh nak mengharapkan gaji je

      Delete
  5. Terasa ai sebagai makhluk yg habis spmnya diberi sebuah kereta kembara hasil perodua. Adoi habis kalau langgar pokok ni matila ni?







    KAHKAHKAHKAHKAH!

    ReplyDelete
  6. Kena bersyukur dan beringat. Biarkan la depa2 yang kaya tu. Fikir diri kita nak majukan diri macam mana.

    ReplyDelete
  7. Meh turun banting. Gua belanje cendol. Haha

    ReplyDelete
  8. He'eh. Aku selalu rasa. Nak lagi best, aku dah tua.

    ReplyDelete
  9. Pasal bisnes tu aku sokong. Harapkan gaji, kalau grad je dapat first job gaji 3k duk KL baru oke. Kalau bawah tu boleh, jangan pakai keta baru. Beli keta seken kasi sewa sekali!

    ReplyDelete

Sambung Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...