Hal Berkaitan Air | downgila

Wednesday, April 23, 2014

Hal Berkaitan Air

catuan air syabas selangor water rationing schedule jadual catuan air

Sekarang ni kalau lu orang perasan, semua orang tengah berborak pasal air. Air dekat kawasan Kolumpo ni dah kena catu nak dekat sebulan lebih. Katanya 2 hari tak ada, 2 hari ada. Tapi hari ni dah masuk hari ke-4 kolej gua tak ada air. Macam cilake. Kolej Sepuluh yang menempatkan para 'foreigner' ada pulak air. Apa cerita UM? Air dalam baldi gua ni pun dah tinggal suku. Selamat tadi pagi air ada sekejap dapat juga gua ‘refill’ air untuk kegunaan kecemasan.

Air ni adalah satu kurniaan Tuhan yang sangat power. Sepandai-pandai manusia Albert Enstein pun tak reti lagi nak buat air. Ada teknologi sana-sini main Twitter Instagram Pesbuk tapi bila tak ada air semua jadi kucar-kacir.

Kalau air takde, syarikat pembinaan akan terbengkalai projek projek pembinaannya. Bila projek terbengkalai, mereka akan rugi dari segi masa dan kos pembinaan. Mat-mat indon jadi seronok dan mula menghabiskan masa merayau rayau di bandar dan mencari wartel. Tender boleh kena tarik. Nak dapat tender lepas ni susah. Benta Jaya mungkin akan mengalami keputusan bekalan dan masalah penghantaran stok pasir, batu bata, kayu dan simen.

Ambulans PPUM akan kehilangan sengat. Ramai pesakit terpaksa menderita lebih lama dan mati lebih awal. TNB boleh lumpuh pergerakkan dalam membaik pulih bekalan elektrik dan menimbulkan cakap belakang masyarakat dan mendatangkan kemarahan kepada kaki bola, kaki Suria FM dan kaki duduk bawah kipas. Lebih parah lagi jika lori zirafah mereka turut tersadai.

Orang orang pejabat kerajaan kehilangan kemudahan Pajero untuk kegunaan pergi minum pagi di warung Pak Teh. Lori-lori menghadapi kegagalan di Puspakom. Pegawai pegawai Puspakom akan mendapat durian runtuh bagi mengatasi kegagalan lori lori. Lori-lori dapat beroperasi tanpa cukup syarat dan bertindak merbahaya di jalan raya. Ini seterusnya menimbulkan cakap-cakap belakang pemandu kereta nasional yang takut pintu belakang lori terjatuh ke atas kereta mereka yang lemah.

Kedai makan industri akan sentiasa dikunjungi gua yang keletihan dan mengidamkan bandung ais. Ada kemungkinan lori-lori sawit mengalami kerugian sawit yang keluar membuak-buak dari bahagian papan belakang lori yang bocor.

Mat-mat rempit cawangan Felda akan menjadikan itu sebagai alasan kekalahan mereka malam semalam semasa sesi ujian kepantasan jarak dekat dan sederhana. Ramai lagi yang turut memerlukan air secara langsung atau tidak langsung.

Oleh itu gua nak bagitau budak-budak Kolej Lima ni dah tau air tengah kena catu, tak payah la pergi jugak basuh baju bila air ada sekejap-sekejap bodoh. Pergi la basuh baju dekat rumah. Orang lain nak berak pun payah. Otak letak dalam dompet.

Ok lah. Gua berhenti seketika untuk memberi laluan ke basuh baju. Air tengah ada sekejap ni. Kang kalau air tak ada gua nak basuh baju kat mana?

Sambung Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...