Kenangan 1997 : Bermain Bersama Mei Mei | downgila

Sunday, May 13, 2012

Kenangan 1997 : Bermain Bersama Mei Mei

downgila main masak masak kids

Ada satu Ahad, gua jadi ubuntu. Semua tidur. Bapak gua tidur. Mak gua tidur. kakak gua tidur. Anak jiran gua pun tidur. Abang gua pula sejak dari tadi hilang entah kemana membawa kereta dash yankuro. Cilaka tinggal gua kat rumah. Gua 'on' TV. Satu siaran pun tak kena dengan selera gua. Sebagai darjah 1, apahal gua nak layan rancangan berbentuk sembang ekonomi?

Gua mundar-mandir dalam rumah cari ilham. Tak dapat. Gua masuk bilik pula cari ilham. Satu ilham pun tak ada. Gua cuba capai gitar untuk memetik riff riff 'Smells Like Teen Spirit" untuk mencari ilham. Rupanya lu orang kena tipu. Masa tu gua pun tak tahu gitar tu sejenis alat muzik.

Tiba-tiba gua terpandang satu buku atas meja kerja sekolah kakak gua. Buku baru. Tafsir Quran Karim.

Dengan imej tak pakai baju, seluar pendek getah pinggang tak grip, gua cuba mendekatkan diri dengan Tuhan yang maha besar. Hamek kau, satu apa pun tak faham. Gua berang. Gua keluar rumah. Cari ilham lain.

Gua berlatih rembat bola pada dinding rumah gua. 23 kali rembat, jiran gua sound suruh senyap anak dia nak tidur. Gua angkat jari tengah. Masa tu gua ingat itu adalah simbol 'peace'. Kecoh betul, rumah gua masa tu rumah flat tentera ada 5 tingkat dekat Sungai Besi.

Tiba tiba, gua terpandang adik perempuan gua dengan anak tauke kedai runcit, Mei Mei di luar rumah. Wah bukan main seronok. Gua pecut masuk bilik mak cari baju.

Kesudahannya gua dah main masak-masak dengan adik gua dan Mei Mei. Apa cerita? Janji dapat main dah le..

"Nak masak apa hari ni..?"

"Masak je lah gulai ikan patin..", jawab gua sambil buat-buat balik dari 'Opis'.


4 comments:

  1. gua pernah main masak masak. tiba2 bantai masak telur tembelang. cilake

    ReplyDelete
  2. Budak zaman sekarang main masak2 dekat ipad diorang je. Haha.

    ReplyDelete
  3. kah8 lu memang tahap bosan janji lu tibai je ape boleh main. haha

    ReplyDelete

Sambung Baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...